Verwante organisaties Verwante organisaties

Diaconaal platform Oldebroek

Stichting De Akker

Elk kind tot bloei!
De Akker staat voor christelijk onderwijs waarbij de Bijbel, het onfeilbare Woord van God, het uitgangspunt is. In dagopeningen, bijbelvertellingen en vieringen krijgt dit dagelijks vorm in school. Bij de godsdienstige activiteiten wordt samengewerkt met diverse plaatselijke kerken.
De Akker beheert zeven scholen voor basisonderwijs en kindcentra in de gemeente Oldebroek en omgeving.

Het bestuurskantoor van De Akker vindt u aan de Veluwelaan 8, 8091 ER Wezep en is gevestigd in het gebouw van Kindcentrum de Schaapskooi.
Het postadres is Postbus 7, 8090 AA Wezep.
Stichtingsdirecteur is de heer F. van der Ham.
Telefoon: 038 3763118
Mail: info@stichtingdeakker.nl
Website: www.stichtingdeakker.nl

Stichting Vrienden van Izvor
Secretaris: Nelie Wolfsen, Bovenheigraaf 28, Oldebroek tel. (0525) 63 24 28
Website: www.vriendenvanizvor.nl
E-mail: info@vriendenvanizvor.nl

Sinds 1994 wonen en werken Elles van der Beek uit Hattemerbroek en Erica Hijkoop uit Gouda in Roemenië. Vanuit het dorpje Bârnova, enkele kilometers buiten de stad Iași, hebben zij een aantal prachtige humanitaire projecten opgezet. In Roemenië is door hen de stichting Fundatia Izvor (de Bron) opgericht. Hun werk wordt vanuit Nederland ondersteund vanuit de ‘Stichting Vrienden van Izvor’ door het werven van donateurs, maar ook door middel van verschillende acties, zoals het organiseren van creatieve workshops, een stand op de Schapenmarkt, oude metalen inzamelen en een
paasbrodenactie. Ieder jaar gaat er een groep klussers vanuit Wezep / Hattemerbroek naar Roemenië om bouw- en onderhoudswerkzaamheden op de (kinder-)boerderij uit te voeren en wordt er een transport met hulpgoederen georganiseerd.

Eén van de projecten van Elles en Erica vanaf het prilste begin is een opvangproject voor ex-straatmeiden. Tot op heden woont één van hen bij Erica en wonen 3 (inmiddels volwassen) vrouwen bij Elles, sinds kort (semi-)zelfstandig in kleine, vanuit Nederland gedoneerde huisjes. In het kader van dagbesteding verzorgen deze dames de dieren op de boerderij en werken zij op de nabij gelegen door Elles gerunde kinderboerderij ‘de Ark van Noach’. Deze kinderboerderij heeft een belangrijke functie voor de hele omgeving en wordt druk bezocht door gezinnen, kinderen van scholen, dagcentra en kindertehuizen uit de stad. Op de drukste dagen worden meer dan 500 bezoekers verwelkomd.

In de stad Iași wordt sinds januari 2010 de hospice ‘Alinare Mica’ gerund. Op deze plek worden continu 20 mensen in hun laatste levensfase of tijdelijk in verband met revalidatie verzorgd. Vanuit de professionele keuken in de hospice wordt een tafeltje-dekje project voor ouderen verzorgd. Dagelijks wordt er een verse warme maaltijd bezorgd bij 30 mensen in de stad die zelf geen maaltijd kunnen bekostigen/bereiden.

Daarnaast is aan de rand van de stad het bejaardencentrum ‘Acasă’ (thuis) te vinden, waarin momenteel 65 ouderen professionele en liefdevolle zorg krijgen. Binnenkort (vermoedelijk in april 2020) gaat ‘Acasă’ noodgedwongen verhuizen, maar het nieuwe gebouw belooft een prachtige vervanger te worden voor de huidige locatie.

Van 2001 tot 2017 hebben Elles en Erica vijf weesmeisjes opgevangen in de stad Iași. Inmiddels zijn deze meiden allemaal ‘uitgevlogen’. Een sterke wens van Elles en Erica was om nogmaals een groep verlaten kinderen de kans te geven om op te groeien in een veilige, liefdevolle en kleinschalige omgeving. Na een lange tijd van wachten, hopen en bidden, is uiteindelijk in 2019 groen licht gegeven voor het nieuwe kinderproject. Vier meisjes in de leeftijd van 9 t/m 17 jaar, waaronder 3 zusjes, wonen inmiddels op de boerderij in Bârnova. Meisjes die beschadigd zijn door een buitengewoon heftig, arm, geïsoleerd en traumatisch verleden, maar dankzij de liefdevolle zorg van Elles en haar personeel inmiddels op wonderlijke wijze mogen opbloeien in een liefdevol en warm nestje.

Wilt u meer weten over het werk van Elles en Erica, kijk dan op
www.vriendenvanizvor.nl
Wilt u op de hoogte gehouden worden door middel van de nieuwsbrief, mail dan naar info@vriendenvanizvor.nl of bel met onze secretaris Nelie Wolfsen, Bovenheigraaf 28 te Oldebroek tel. (0525) 632428

Twitter:      https://twitter.com/VriendenIzvor